Sponser saya...

Thursday, November 25, 2010

Irama Lesung Batu

Tahukah anda, rumah saya tiada lesung batu? huhuhuhu. Saya rindu dengan lesung batu di rumah lama saya. Saya macam tak berapa suka jer bunyi bingit dari blender. Saya bukanlah pandai sangat memasak. Tapi sesekali mood nak memasak datang, start ler itu ini serba tak cukup.
Tapi terasa sangat kekurangan bila takder lesung batu. Nak buat sambal belacan kalau pakai blender mana ada umpphhh. Kalau tumbuk, perrrghhh...melekat babe rasa sambal ituuuu.

Zaman akan datang, entah anak2 kita kenal ke idak batu tumbuk dengan lesung batu? Sedangkan sekarang ni pun ada yang tak kenal batu giling. Sib baik saya kenal sebab masa saya kecik2 dulu arwah nenek serta nek wan saya memang guna batu giling buat rempah nak masak. Agaknya sebab tu masakan orang2 dulu2 ni terngkat. Alah..orang kata mertua lalu pun tak sedar kalau menghadap lauk.

Saya ada kenal seorang makcik ni duduk area rumah mak saya, Mak cik Sofea namanya. Seronok kalau dengar dia bercerita. Dia lah orangnya yang telah membuka mata saya yang tak rabun ini tentang irama lesung batu. katanya, irama lesung batu ni mempunyai rentak2 tertentu. Sambil menumbuk lesung, kita sempat berfikir lagi dalam kepala tentang perkara2 yang terlintas kat otak kita. siap boleh fikir tu, nak tulis apa kat blog hari ni. cuba kalau kita pakai blender, ada dapat berfikir tak? kreeeeeeeeeeeeeeeeeennnnnnnnggggggggggg. tu jer lah bunyinya. bingit. kalau mood tengah marah boleh menyumpah seranah blender yang tak berdosa itu.

Tahukah anda style orang bercinta menumbuk batu lesung lebih perlahan dan gemalai. hahahaha...pandaikan orang dulu2 buat prediction? nak tahu anak dara bermain cinta atau tidak, suruh tumbuk ikan bilis satu kati. kalau makin lama makin perlahan....adalah makna tu.

Kalau orang yang tengah marah menumbuk lesung, laju dan kasar jer. ketang ketung ketang ketung. Kalau orang yang sedang senang hati, bunyinya berirama dan ada jugak yang sambil menyanyi2 ikut rentak lesung batu.Cubalah nyanyi lagu Cindai sambil menumbuk lesung. Layann wa cakap lu.
Lesung batu sekarang pun banyak yang tipu jer. Bukan pakai batu, tapi simen. Yang original susah mau cari.

Sebenarnya, saya rindu kat lesung batu saya...sekian.

No comments:

Post a Comment