Sponser saya...

Friday, August 12, 2011

ekonomi zaman sekarang...alahai

di zaman ekonomi yang serba tak kena ni. duit RM50 dalam tangan rasa macam 5 hinggit jer. Yang mana ada anak kecil tu lagilah terasa tambahan lagi kalau anak2 dah pandai meminta itu ini.

dulu masa anak pertama lahir saya yang tak berapa nak bijak ni beli bedak brand 'tooot' yang sah-sah tulis pure cornstarch kat label dia. ingatkan memang khas untuk baby, dah lama sikit (lama tak lama ..lepas anak kedua dah masuk umur setahun) baru ada kawan dari alam maya kata cornstarch is a cornstarch. maknanya saya boleh beli jer kat kedai kak kiah yang harga singgit lebih satu bungkus daripada beli bedak cornstarch cap 'toot' yang jejak 5 hinggit sebotol kecil. huhuhuhu.

saya seboleh-bolehnya cuba elakkan dari makan fastfood walaupun kadang2 memang teringin sangat. rugi worrr....dari beli fast food yg jejak 10 hinggit sorang makan, baik beli sepaket burger ramly kat supermarket masak kat rumah...makan ramai-ramai. tapi itupun saya 'cuba' elakkan sebab saya tak tahan bau minyak goreng kat rumah. hishh...apa pun tak boleh.

sekarang ni, saya dan suami amat berhati-hati bila berbelanja. sekarang bukan macam dulu, main sumbat jer semua dalam troli. sekarang nak beli apa pun siap compare dari satu brand ke brand yang lain. kadang-kadang beza harga sampai lebih seringgit tapi rasanya sama jer. duuhhhh. kadang-kadang suka usha troli yang ada barang 'capik' sikit kat tesco. ok jugaklah, ada rezeki kadang-kadang sabun basuh baju yang kotaknya terkemek sikit tu harga dia murah 25%.  haritu pergi tesco time dekat closing, suami saya pergi beratur kat kaunter roti sebab nak beli roti fresh manyaaaaak murahh woooor. satu bungkus seringgit, dalam tu ada 3 ke empat roti. sadly...kaum cina paling ramai tunggu. kalau nasib baik, kaunter ikan lelong kepala ikan berbagai jenis harga nya juga RM1 sekeping. gilosss mana nak dapat kepala ikan rm1 sekeping kat luar. makan kat kedai mamak pun diorang bantai as sampai 15 hinggit untuk kepala ikan masak kari.

duduk malaysia ni kena pandai cari peluang teruskan hidup seikhlas boleh sebab negara kita ni kaya dengan peluang. saya bersyukur sangat jadi orang malaysia dan bukan orang london, jepun, us, palestin apatah lagi somalia. sedihkan tengok anak-anak kecil kat somalia yang tinggal kulit jer. Insafnya....

No comments:

Post a Comment