Sponser saya...

Saturday, October 16, 2010

Perkahwinan dan ekonomi

Tajuk entri yang agak-agak serius untuk dikupas. Serius ni, serius.

Pagi jumaat macam biasa layan Oprah W show kat ntv7 your feel good channel...cheh, siap iklan lagi. Topik dia memang amat membuka mata saya. Perkahwinan di dalam krisis ekonomi.

Ingatkan mentaliti orang barat ni makin maju rupanya ada yang masih memundurkan diri. Ada pasangan yang mahu bercerai sebab partner mereka kehilangan pekerjaan di zaman kemelesetan ekonomi ni. Bukan ker dalam ikrar perkahwinan diorang ada declare depan semua orang yang susah senang bersama? Boleh cakap yang diorang tak sanggup nak hidup bersama lagi sebab suami tak der kerja. Dah tak ada siapa nak ambil diorang bekerja, apa boleh buat. Kalau husband memasing sekreatif orang-orang kita, boleh pacak gerai dah lama agaknya husband memasing jual goreng pisang, keropok lekor, ramly burger..kan, kan, kan?

"I, ___________, take thee __________ to my wedded wife/husband, to have and to hold from this day forward, for better for worse, for richer for poorer, for fairer or fouler, in sickness and in health, to love and to cherish, till death us depart,...bla.bla.bla so on." see, see... jadi apa fungsi ikrar macam ni dalam perkahwinan mereka? buat syarat jer kut.

Sebenarnya apa yang saya dengar dan lihat di rancangan itu tak banyak beza pun dengan orang kita. Ada sahaja kes cerai berai sebab fulus, ongkos, dan duit. Tambah pula di zaman ekonomi dunia yang makin tidak stabil. Tahun 2008 menyaksikan Dollar merundum jejak ke bumi, tapi yang untungnya harga minyak juga ikut terjun tiruk dan harga emas melambung-lambung di atas awan. Jangan kata emas, segala jenis tok nenek metal naik melambung even until this very own 2010..silver, platinum, copper,palladium masih belum tunjuk tanda nak turun. Cuma harga minyak jer cuba nak bertatih naik balik.

Dimanakan kedudukan perkahwinan anda ketika musim gawat itu terjadi. Perkahwinan saya alhamdulillah masih kukuh dipasak bumi. Walaupun ada ketika bergoncang hebat dilanda masalah kewangan, tapi masih boleh survive. Ada juga perkahwinan yang bergoncang dan ada yang tewas. Takziah saya ucapkan dan moga masing-masing diberi jodoh yang masing-masing inginkan. Jangan keluar mulut harimau masuk mulut buaya sudah ler.

Dalam musim-musim ekonomi tengah nak naik balik ni, jadilah sekreatif mungkin untuk menaikkan taraf hidup anda. Yang pasti sumber kekayaan datang dari perniagaan, yang datang dari Allah bukan dari bapak. hua hua hua. Jadi, mulakanlah sebarang perniagaan yang anda mampu biarpun menjual gula-gula 20 sen.

Iklan.....Sepupu, adik dan makcik saya dah berniaga di tapak uptown Jelatek. Meh ler datang tengok-tengok kat situ. Insyaallah, barang yang dijual di uptown2 yang susah nak parking tu, ada dijual di uptown jelatek. harga boleh kawtim punya. Naik LRT Putra turun kat stesen Jelatek. Keluar stesen terus nampak uptown tu. Harap maklum; dibuka dari jam 9 malam ke 2 pagi dari Sabtu sampai Khamis. Jumaat; pasar malam.

Gambar upload esok-esok ler.

Biar mati badan, jangan mati iman.....

No comments:

Post a Comment